آنچه می خواهم بدانید!

هر آنچه در توان دارم و برای شما خوب است می نویسم.

آنچه می خواهم بدانید!

هر آنچه در توان دارم و برای شما خوب است می نویسم.

یاس و حسرت یا امید و پیروزی

شنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۱۳ ق.ظ

یاس و نا امیدی مثل زهری برای موفقیت است. این واقعیت از قدیم و زمان پیامبران و امامان تا به حال بوده و در آینده هم خواهد بود. نا امیدی علاوه بر این که موجب اتلاف وقت می شود همچنین... با اضطراب نیز همراه است. برای مثال دانش آموزی که امتحانی دارد و از درس خواندن نا امید شده دائما به مشکل و کمبود وقت و سخت بودن و... فکر می کند و وقت او می گذرد در حالی که در همین مدت می توانست کار های مفید تری از حسرت نیز انجام دهد. به احتمال زیاد تا به حال پیش آمده که خودتان در دوران مدرسه و تحصیل با علاقه و حوصله و بدون اضطراب به درس خواندن مشغول شده باشید. در این زمان مشاهده می کنید که خیلی درس را بهتر می آموزید و وقت کمتری صرف شده و همچنین مطالب را نیز فراموش نمی کنید. حال اگر دائما اضطراب و نگرانی از یک آزمون داشته باشید که مثلا وقت کمی دارید دقیقا عکس موارد ذکر شده رخ می دهد. فکر نکنید که من با این مثال می خواهم روش درس خواندن یا تاثیرات اضطراب را بگویم، من می خواهم این مطلب را بیان کنم که رابطه نا امیدی با استرس مستقیم است. می دانید، نا امیدی هم بر اساس شدت دسته بندی می شود. گاهی حالت دوم در مثال ذکر شده رخ می دهد یعنی نا امیدی همراه با استرس بسیار است اما گاهی اوقات نا امیدی آنقدر شدت می گیرد که دیگر از مرحله نگرانی و آشفتگی می گذارد و وارد نا امیدی مطلق می شود. در این هنگام دیگر اضطربی نیست و شخص از عدم موفقیت خود مطمئن است و دیگر هیچ تلاشی انجام نمی دهد. این حالت خطرناک است و باید از آن ترسید و امیدوار که برای شما همچین رخدادی نباشد. 

اما امیدواری تاثیر بسیار زیادی بر موفقیت دارد وقتی که شما امید بالایی داشته باشید همراه با نشاط عمل می کنید و علاقه بیشتری به آن پیدا می کنید. علاوه بر آن پس از موفقیت، در هنگام بعد نیز از این تجربه استفاده می کنید و با خود می گویید خوب اگر من امید داشته باشم و دوباره مثل هنگام قبل تلاش کنم موفق می شوم. اما امیدواری علاوه بر این که می تواند عامل موفقیت و پیروزی شود، می تواند باعث غرور و تکبر و بی پروایی بیش از حد گردد و به ویرانی تبدیل شود. پس لازم است که گام دوم و مکمل موفقیت را نیز فراموش نکنیم و امیدواری را هم در پیش ببریم.

اما برای درمان نا امیدی و رسیدن به امیدواری و موفقیت باید گام هایی را طی کنیم. اولین گام و مهمترین برای این عمل توکل بر خداوند و مدد خواستن از اوست. بی تردید هیچ کسی در دنیا از خدا به انسان نزدیک تر نیست و وقتی که انسان خود را در برابر شرایط و مشکلات تنها نبیند و از خطا مدد می جوید به خود و ادامه دادن راه امیدوار می شود. گام بعدی تلاش و کوشش است. بی تردید امیدواری آغاز کار است و خود به تنهایی کافی نیست ولی بدون آن هم هیچ چیز نیست! انسان باید در کنار امیدواری تلاش و کوشش هم انجام دهد. و با پایداری و جدیت به ادامه راه برود.

پس بیایید از همین حال آغاز کنیم... یا علی

با تشکر.

محمد تقی دباغها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی